On 9/7/06, <b class="gmail_sendername"><a href="http://LES.NET">LES.NET</a> (1996) INC.</b> &lt;<a href="mailto:voip@les.net">voip@les.net</a>&gt; wrote:<div><span class="gmail_quote"></span><blockquote class="gmail_quote" style="border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; padding-left: 1ex;">
One problem I see with the whole packet based QoS thing (if its real)...<br>Is that word will eventually get out that you can buy QoS and people will<br>use it for file sharing, gaming, and what not.&nbsp;&nbsp;It would effectively
<br>become useless once a lot of people start using it I would think.<br></blockquote></div><br>It all comes down to classification.<br><br>If only VoIP packets are given the priority, other apps and increased users won't cause problems.
<br><br>If all packets are given priority, it won't really help anyone, including the person buying the service.<br><br>How they classify, though, is the interesting thing.&nbsp; If they're trusting TOS set by the user they're open to the fraud you mention (though by limiting the amount of BW they're willing to PQ they're mitigating this).&nbsp; If they use IP addresses then they're limited to which gateways/companies the service is useful for (ie it might help Primus customers, but not 
<a href="http://Les.net">Les.net</a> customers).<br><br>Also of near equal importance is where the QoS mechanisms are applied.&nbsp; If it's after the head end then local congestion within the node will affect voice quality.&nbsp; If it's before the head end, it's in the cable modem.&nbsp; This is the best way to do it, though the question arises &quot;what classification can that little thing do?&quot;
<br><br>QoS is end to end, and per hop.&nbsp; Anything less and you introduce jitter and the potential for loss.<br><br>Sean<br><br>-- <br>Sean Walberg &lt;<a href="mailto:sean@ertw.com">sean@ertw.com</a>&gt;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<a href="http://ertw.com/">
http://ertw.com/</a>