Fraud at worst, misleading at best.<br><br>Voice can tolerate latency, but what it doesn't tolerate is jitter.&nbsp; At the network level, jitter is controlled by a strict priority queue, ie if a voice packet is seen on the ingress port it is the next packet to leave the router no matter what (well, assuming you haven't bursted beyond what you're allowed).&nbsp; Anything else and you're not helping voice quality.
<br><br>I guess this might explain why nobody at Shaw can explain how packets are classified -- they simply aren't.&nbsp; <br><br>This almost sounds like something for Consumer Affairs: <a href="http://consumer.ic.gc.ca/epic/internet/inoca-bc.nsf/en/ca01506e.html">
http://consumer.ic.gc.ca/epic/internet/inoca-bc.nsf/en/ca01506e.html</a><br><br>Sean<br><br><div><span class="gmail_quote">On 9/7/06, <b class="gmail_sendername"><a href="http://LES.NET">LES.NET</a> (1996) INC.</b> &lt;<a href="mailto:voip@les.net">
voip@les.net</a>&gt; wrote:</span><blockquote class="gmail_quote" style="border-left: 1px solid rgb(204, 204, 204); margin: 0pt 0pt 0pt 0.8ex; padding-left: 1ex;">When I queried shaw about what QoS was they explained that it is method of
<br>remotely monitoring the signal levels on the modem over time.&nbsp;&nbsp;(Versus<br>just checking when a problem happens).&nbsp;&nbsp;This way they could see changes in<br>signal levels in the past and come to some conclusion when customers
<br>complain about quality.&nbsp;&nbsp;It was not described as a packet priority scheme.<br><br>Shaw defines the QoS $10 feature as:<br>&quot;Shaw is now able to offer its High Speed Internet customers the<br>opportunity to improve the quality of Internet telephony services offered
<br>by third party providers. For an additional $10 per month Shaw will<br>provide a quality of service (QoS) feature that will enhance these<br>services when used over the Shaw High Speed Internet network. Without this<br>
service customers may encounter quality of service issues with their voice<br>over Internet service&quot;<br><br>If they are simply monitoring signal levels (which has been explained to<br>myself and others), then this is simply a passive method, and could not
<br>possible enhance the connection.&nbsp;&nbsp;In which case, this is fundamentally<br>consumer Fraud with a capital F, and should be exposed as such.<br><br><br>Les<br><br>&gt; On Wed, 2006-09-06 at 16:15 -0500, Kevin D Scott wrote:
<br>&gt;<br>&gt;&gt; Well I was cut off, as expected, so I haven't tried the QOS enhancement<br>&gt;&gt; yet.<br>&gt;&gt;<br>&gt;&gt; Has anybody else here tried it?&nbsp;&nbsp;Any results?&nbsp;&nbsp;My biggest concern is<br>&gt;&gt; that it
<br>&gt;&gt; doesn't help all VoIP traffic, just some to the bigger services, Vonage,<br>&gt;&gt; Primus, ect.<br>&gt;<br>&gt; My personal belief is that it does nothing. If you press Shaw hard (as I<br>&gt; did) to describe what kind of QOS they are using you ultimately will
<br>&gt; discover that it does not exist in the telephony sense.<br>&gt;<br>&gt; The final answer I got was that it actually stands for &quot;Quality of<br>&gt; Signal&quot; monitoring. This is some kind of real-time reporting system they
<br>&gt; use to monitor your modem's performance.<br>&gt;<br>&gt; Looking up QOS on Wikipedia finds that it has more than one meaning:<br>&gt;<br>&gt; <a href="http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service">http://en.wikipedia.org/wiki/Quality_of_service
</a><br>&gt;<br>&gt; &quot;Quality of Service (QoS) refers to the probability of the<br>&gt; telecommunication network meeting a given traffic contract&quot;<br>&gt;<br>&gt; According to the tech I spoke with at Shaw, that is the meaning of the
<br>&gt; term they are using even though their web site clearly indicates that<br>&gt; QOS is packet prioritization.<br>&gt;<br>&gt; Of course there are many different ways to do QOS, the one that would<br>&gt; make the most sense for Shaw to implement would be DiffServ.
<br>&gt;<br>&gt; &quot;The second and currently accepted approach is &quot;DiffServ&quot; or<br>&gt; differentiated services. In the DiffServ model, packets are marked<br>&gt; according to the type of service they need.&quot;
<br>&gt;<br>&gt; But of course, if they were doing DiffServ, they would need to tell you<br>&gt; how to mark the packets so they get priority and that is what I was<br>&gt; calling them to find out.<br>&gt;<br>&gt; The other option would be to put your entire modem on a IEEE 
802.1q VLAN<br>&gt; and give it higher priority for _all_ traffic coming from your modem.<br>&gt;<br>&gt; Actually, the current problems with Shaw gives me a unique opportunity<br>&gt; to test their QOS service so I think I will order it and see if it makes
<br>&gt; any difference.<br>&gt;<br>&gt; John<br>&gt;<br>&gt;<br>&gt; _______________________________________________<br>&gt; Asterisk mailing list<br>&gt; <a href="mailto:Asterisk@muug.mb.ca">Asterisk@muug.mb.ca</a><br>&gt; 
<a href="http://www.muug.mb.ca/mailman/listinfo/asterisk">http://www.muug.mb.ca/mailman/listinfo/asterisk</a><br>&gt;<br><br><br>_______________________________________________<br>Asterisk mailing list<br><a href="mailto:Asterisk@muug.mb.ca">
Asterisk@muug.mb.ca</a><br><a href="http://www.muug.mb.ca/mailman/listinfo/asterisk">http://www.muug.mb.ca/mailman/listinfo/asterisk</a><br><br></blockquote></div><br><br clear="all"><br>-- <br>Sean Walberg &lt;<a href="mailto:sean@ertw.com">
sean@ertw.com</a>&gt;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;<a href="http://ertw.com/">http://ertw.com/</a>